top of page

Co łączy jaskinię Lascaux z Twoim szkoleniem BHP? Odkryj moc Storytellingu

Zaktualizowano: 18 lip



jaskinia lascaux

Jaskinia Lascaux koło wioski Montignac we południowo-zachodniej Francji jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO i zawiera ponad 600 malowideł, które pokrywają ściany i sufit jaskini. Te malowidła przedstawiają różnorodne zwierzęta, ludzi oraz geometryczne znaki.

Niektórzy antropolodzy i historycy sztuki interpretują malowidła jako zapis sukcesów łowieckich lub rytuału wspierającego przyszłe działania łowieckie. Niezależnie od prawdziwego powodu ich powstania, malowidła te są przykładem prymitywnej komunikacji i opowiadania historii (storytelling), datowanej na około 15000 lat p.n.e. Przez wieki ewoluowały różne formy narracji – od obrazów po teksty pisane czy mowę.

Każdego dnia rozmawiamy z innymi, dzieląc się opowieściami i doświadczeniami.

Jednak niezależnie od medium, cel opowiadania historii pozostał ten sam: zanurzenie odbiorcy w narracji i wywołanie u niego emocji. To właśnie łączy VR z jaskinią Lascaux.


Wirtualna rzeczywistość w swojej obecnej technologicznej formie, jest po prostu najnowszą ewolucją medium opowiadania historii. W jaki sposób odwołuje się to do szkoleń BHP?


W kontekście szkoleń, wirtualna rzeczywistość jest narzędziem do opowiadania historii, które służy do tworzenia i przedstawiania realistycznych scenariuszy, które angażują uczestników i wywołują konkretne emocje, takie jak strach podczas symulacji wypadku czy empatia wobec ofiary. Przykładem jest aplikacja "Train Fire", która ma za zadanie przedstawić obowiązki obsługi pojazdu szynowego na wypadek zagrożenia pożarowego. Firmy świadczące usługi kolejarskie wykorzystują te szkolenie w celu przeszkolenia przyszłych kierowników pociągów. Specjaliści decydujący się na taką formę szkolenia uznali, że jest to najlepsza forma na zanurzenie odbiorcy w narracji jaką jest pożar pociągu i wywołania u niego konkretnych emocji. To wszystko ma na celu zwiększenie zaangażowania uczestników oraz podniesienie skuteczności treningu. Jako koncepcja, VR jest głęboko zakorzeniona w historii ludzkości, co oznacza, że jej znaczenie nie zniknie w najbliższym czasie. Wręcz przeciwnie, wirtualna rzeczywistość otwiera przed nami nowe możliwości w szkoleniach BHP, umożliwiając jeszcze głębsze zanurzenie się w materiałach szkoleniowych i skuteczniejsze przyswajanie wiedzy co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i zdrowie pracowników.


Jako koncepcja, wirtualna rzeczywistość istnieje tak długo, jak długo opowiadane są historie.

Wirtualna rzeczywistość a pozostała technologia - jak na nowinki technologiczne reaguje społeczeństwo

Analiza rozpowszechnienia różnych technologii dostarcza nam cennych ram odniesienia do obecnego rozwoju VR. Przez wieki technologie takie jak telefony stacjonarne, tablety, komputery osobiste czy internet potrzebowały znacznego czasu, aby osiągnąć poziom powszechnego przyjęcia. Na przykład telefony stacjonarne osiągnęły 17% rozpowszechnienia w gospodarstwach domowych USA po 29 latach, tablety po 23 latach, komputery osobiste po 19 latach, a internet po 8 latach.



vr

Wykres przedstawiający okres rozpowszechnienia konkretnych technologii na przestrzeni lat. Źródło:https://www.linkedin.com/pulse/virtual-reality-dead-jeremy-dalton?utm_source=share&utm_medium=member_android&utm_campaign=share_via


Od swojego komercyjnego debiutu w 1993 roku VR doświadczało zmieniających się poziomów adopcji. W 2020 roku szacunki wskazywały, że rozpowszechnienie VR wynosiło od 6% do 16%, co wskazuje na powolny, lecz stabilny postęp porównywalny do innych technologicznych innowacji. Możemy więc założyć, że to dopiero początek całej ery technologii wirtualnej rzeczywistości a jej rozwój obserwować będziemy zarówno jak rozwój innych urządzeń codziennego użytku, bez których dziś nie wyobrażamy już sobie dnia.

Przyszłość technologii jest nam nieznana i tylko możemy spróbować wyobrazić sobie jak bardzo zmieni się przyszłość wirtualnej rzeczywistości. Warto korzyści płynące z nowoczesnych technologii przekładać na każdy aspekt życia. Telefony komórkowe czy stacjonarne nie służą nam przecież tylko i wyłącznie do rozmów z przyjaciółmi ale również są narzędziem szybkiego wezwania pomocy. Laptopy nie dostarczają jedynie rozrywki ale są narzędziem dla miliona ludzi oraz środkiem edukacyjnym dla dzieci i młodzieży. Nasza firma chciała zmienić również spojrzenie na wirtualną rzeczywistość i nadać jej większego znaczenia. VR to nie tylko realistyczne gry czy sposób na przeniesienie się do innego świata, to również narzędzie, które pozwala szkolić pracowników w zakresie pierwszej pomocy, bhp czy ppoż w sposób niemożliwy do przeprowadzenia tradycyjnymi metodami. W każdej technologii znajdźmy płynące z niej dobro. Na testy naszych aplikacji VR możesz zapisać się wypełniając krótki formularz - https://www.ehsvr.com/testy-gogli-vr-i-aplikacji-bhp-vr


szkolenia bhp



33 wyświetlenia0 komentarzy

コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page